Gå til hovedindhold

Sådan klarer vi os

Vi vil klare os godt, og vi vil hele tiden blive bedre. Her kan du læse om, hvordan vores skole klarer sig i forskellige målinger og undersøgelser.

Indhold

    Målet for Lystrup Skole: Vi skal ligge på eller over niveau med andre skoler i Aarhus Kommune i forhold til undersøgelser, målinger og andet, der kan give et billede af, hvordan vi løser vores opgave som skole. 

    Elevernes faglige udvikling og resultater

    Vi tester løbende dit barns faglige udvikling i form af læsetests, nationale tests og ikke mindst de afsluttende prøver i 9. klasse. Vores elever klarer sig samlet set godt. Er du interesseret i elevernes resultater, kan du se mere i Undervisningsministeriets datavarehus

    Vi har et særligt fokus på, hvordan vi kan forberede de ældste elever på de afsluttende prøver i 9. klasse. Derfor tilbyder skolen efter behov et kursus i eksamenstræning. Her lærer eleverne at takle det pres, der kan opstå før og under en prøvesituation.  

    I det hele taget vil du og dit barn opleve, at skolens personale brænder for at hjælpe alle børn godt på vej – allerede fra de helt små klasser. Det viser elevtrivselsmålingen også, hvor 97 % af vores elever i 0.-3. klasser svarer, at deres lærere er gode til at hjælpe dem i skolen.

    Tilfredse forældre

    Det er afgørende for dit barns skolegang, at vi kan samarbejde med dig som forælder. Vores samarbejde kommer til udtryk på mange måder – både på elev-, klasse- og skoleniveau. Vi har mulighed for at afstemme vores samarbejde gennem den daglige dialog med dig og igennem forældretilfredsundersøgelsen, som laves hver andet år. 

    Vi bruger undersøgelsen til hele tiden at forbedre samarbejdet med dig og de andre forældre. Den seneste forældretilfredshedsundersøgelse viser, at 82 % er skolens forældre er enten tilfredse eller meget tilfredse med Lystrup Skole samlet set. Det er et resultat, vi er glade for. 

    Vi får også positive tilbagemeldinger fra vores forældre om vores kommunikation med dem. Skole-hjem-samtalerne er en væsentlig del af denne kommunikation, og 81% af vores forældre er tilfredse eller meget tilfredse med netop skole-hjem-samtalerne.

    Vores Nationale trivselsmåling - sundhedsmåling 2020-21

    Vi har valgt at supplere den nationale trivselsmåling med en sundhedsmåling. Undersøgelsen har fokus på børnenes bevægelse, madvaner og søvn. For de ældste klasser er der også spørgsmål om seksualundervisning, alkohol, rygning og brug af euforiserende stoffer. Desuden spørger vi til børnenes mentale sundhed, herunder livsstilfredshed og samvær med andre.

    Vi arbejder hele tiden på at blive bedre

    Hvert andet år udarbejder Aarhus Kommune en kvalitetsrapport. Denne rapport, samt skoleudviklingssamtalen, har til formål at sikre kvaliteten på skolerne. Skolerne indgår i skoleudviklingssamtaler med Børn og Unge Chefen 2x årligt for at sætte fokus på udviklingsområder indenfor emnerne: 

    • Læringsmiljøer
    • Fravær
    • Faglig udvikling

    På Lystrup Skole arbejder vi hele tiden med alle tre fokusområder. Vores særlige indsats har de seneste år bestået i målrettet arbejde ift. nedbringelse af elevfravær. I indeværende år arbejder vi med læringsmiljøer og herunder specifik med deltagelsesmuligheder for alle børn og unge på skolen, så alle børn og unge har et tilhørsforhold. 

    Deltagelsesmuligheder for alle

    Årets pædagogiske fokusområde ift. at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn har pt. resulteret i et nyt frikvarterstilbud for alle børn og unge på Lystrup Skole. I 12 frikvarteret kan eleverne deltage i en spillecafe´, hvor elever på tværs af skolen spiller forskellige brætspil. 

    Ud over det har medarbejderne fokus på, om alle elever har deltagelsesmuligheder i de faglige og sociale fællesskaber på klassen. Blandt andet via deres 2x årlige læringssamtaler med nærmeste leder udvikler medarbejderne, hvordan de forskellige børn og unge bliver del af klasserammen, og hvordan læreren og pædagogen kan understøtte dette via planlægningen af undervisningen.  

    Elevfraværet skal ned

    Vores arbejde med nedbringelsen af elevfravær har resulteret i en handleplan, der skal sikre en effektiv indsats over for det samlede elevfravær: 

    • Vi informerer nye forældre om fraværets betydning for elevens udvikling  
    • Vi afholder samtaler med elever og deres forældre, når fraværet bliver for højt 

     

    Sidst opdateret: 23. marts 2023